Daily Rambling of Moa - Elise

Favourite Phrase: I'm nobody to anybody & everybody noe....i'm a 'purrfect stranger'..no one is allwd to enter my own mysterious world ..." I have decided not to share my blog anymore, hence have changed my password.

Click Here to Get Paid while reading E-mails!
Click Here to Get Paid while reading E-mails!

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Thursday, June 29, 2006

Fried Apple Pie

While waiting for Brazil vs Ghana on Tuesday, I managed to try this new recipe - Fried Apple Pie, don't mind the size and pattern (maklum kat rumah tak de alat perkakas membuat kuih yg complete) *hint to DD

















Here is the recipe of the Fried Apple Pie

APPLE PIE GORENG ala McD (6 - 8 keping pie)

Bahan-bahannya

2 cawan tepung serbaguna
1/2 cawan shortening atau (mentega) (Kalau mentega mesti dalam keadaan beku)
1 sudu teh garam
1/2 cawan air sejuk
2 biji epal hijau 1/3 cawan gula
1/2 sudu teh serbuk kayu manis
1 cawan minyak sayuran

Cara-caranya

1. Kupas kulit epal dan potong dadu. Campurkan gula dan serbuk kayu manis. Di atas kuali masak dengan menggunakan api yang kecil. Masak sehingga ia lembut, dan lenyek 1/4 dengan garfu dan yang lebihan biarkan ia berketul. Kita nak buat apple pie McD kan so kena ikut macam McD sikit.

2. Ayak tepung dan garam. Potong shortening/ atau mentega yang masih beku. Gaul shortening/ mentega dengan tepung menggunakan "rub in" method. Gunakan hujung jari dan ramas sehingga adunan bergentel. Masukkan air dan gaul dengan garfu.

3. Canai atas papan. Potong panjang 8 inci lebar 6 inci macam McD punya pie le. Letakkan inti epal ditengah pastry. Gunakkan air sejuk di tepi pastry dan lipat kemudian tekan dengan garfu sekeliling pastry agak2 setengah inci.

4. Panaskan minyak dalam kuali, api sederhana besar. Goreng pie, satu persatu. 2-3 minit untuk satu belah pie sampai masak dan kekuningan. Toskan atas tisu serap minyak. Boleh taburkan gula atasnya sebelum makan. Best makan bila panas. BE CAREFUL FILLING CONTENTS MAY BE HOT << macam McD la.

Tips:

Selalu saya simpan pastry yang telah diisi inti epal dalam freezer sekejap agak2 15 minit. Keluarkan kemudian terus goreng, method ini untuk mendapatkan pastry yang ranggup. Inti epal mestilah tidak terlalu basah takut kulit pastry lembik. Minyak mesti panas betul, sebaik2nya goreng dalam minyak yang banyak. Inti pie ni agak sedikit, so saya sarankan kengkawan semua tambahkan epal menjadi empat bijik dan gula 3/4 cawan. Baru puas hati makan kalau inti banyak....

(recipe fm Bebop - copy from bod FnR)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home





A little bit about me...


I want...


PSP
N95 or N76?? Cannot decide yet...

I like...


Alone at times
Dreaming
Learning to cook new & simple recipe
Going to the gym, spa &
Shopping

My Life Journal

Links


Blogger
BlogSkins
ProFire's Blog Designs
Get Paid to read E-mails!
Get Paid to read E-mails!
Firebrands
SGBlog Directory

Bloggers


Luahan Pankreas - cikdaun
Raftah Burp
Princess Diary
Myra's Blog
Iansuryanani's Blog
Ayu Fotopages
Deaf4ever's World
Deaf4ever's Fotopages
Dilah's Blog
Venus's Blog
Ifah's Friendster
Teratak Chetam's Full of Delicious Recipe
Teja's Blog

I have a secret admirer!